Přihlášení zákazníka a registrace
Dietologické centrum Praha

Adresa:
Ženské domovy,
5. patro dveře č. 5033
150 00 Praha 5
tel: 603 530 818
tel: 257 003 274
dietolog@dietolog.cz

Ordinační hodiny:
Po: 8:00 - 16:30 hod.
Út: 8:00 - 12:00 hod.
St: 8:00 - 16:30 hod.
Čt: 14:00 - 20:00 hod.
(nutno se objednat předem)

Objednávky:
tel. 603 530 818 , 257 003 274
on-line kalendář

Dietologické centrum Kladno

Adresa:
Váňova 664
272 01 Kladno
tel: 724 757 083
dietolog@dietolog.cz

Ordinační hodiny:
Po až Ne 9:00 - 21:00 hod.
(nutno se objednat předem)

Objednávky:
tel. 724 757 083
on-line kalendář

Dietologické centrum Tábor

Adresa:
Třebízského 1285
390 02 Tábor
tel: 725 351 899
tabor@dietolog.cz

Ordinační hodiny:
Po až Pá: 8:00 - 20:00 hod.

(nutno se objednat předem)

Objednávky:
tel. 725 351 899 nebo 257 003 274
on-line kalendář


Řecko

Pokud jste letošní dovolenou strávili někde u Středozemního moře, tak se s námi určitě rádi vydáte za zdravými recepty do Řecka. Řeckou kuchyni odborníci řadí mezi velmi zdravé kuchyně, protože spotřeba ryb, zeleniny a olivového oleje je při přípravě jídel vysoká. Snad právě proto je výskyt srdečních a cévních onemocnění, rakoviny a obezity u obyvatel Řecka a okolních ostrovů velmi nízký.

OLIVOVÝ OLEJ
Je pro organismus jedním z nejlepších olejů, zvláště když je panenský, tj. lisovaný za studena. Hlavní mastnou kyselinou olivového oleje je kyselina olejová, která patří k mononenasyceným, omega-9 mastným kyselinám. Olivový olej je poněkud méně odolný vůči žluknutí, zato však snáší vyšší teploty daleko lépe než například olej slunečnicový. Proto se výborně hodí nejen do zálivek a dresingů, ale i na vaření.

ZELENINA
Pro přípravu řeckých jídel a salátů se nejčastěji používají lilky, rajčata a papriky. Lilek neboli baklažán je neodmyslitelnou součástí typického řeckého jídla musaky. V syrovém stavu má 100 g této zeleniny energetickou hodnotu 63 kJ. Rajská jablíčka nejen skvěle chutnají a mají nízkou energetickou hodnotu, ale jsou zároveň dobrým zdrojem draslíku a beta-karotenu. Papriky obsahují opravdu velké množství vitamínu C. V porovnání s pomerančem obsahuje zelená paprika dvakrát více vitamínu C a červená paprika dokonce třikrát více vitamínu C než pomeranč. Zároveň je paprika dobrým zdrojem beta- karotenu a bioflavonoidů, ty v organismu neutralizují volné radikály a tím snad napomáhají ochraňovat organismus před rakovinou.

SÝRY
Jsou dobrým zdrojem bílkovin, vápníku a vitamínu B12. Mezi nejběžnější řecké sýry patří feta, kasseri, kefalotyri a ricotta. Feta je měkký, vlhký, bílý sýr, někdy drobivý, který se vyrábí z kozího nebo ovčího mléka. Kasseri je středně tvrdý, žlutý sýr s výraznou chutí, slisovaný do tvaru válce. Kefalotyri je tvrdý, suchý a slaný žlutý sýr z kravského mléka s tuhou kůrou, vytvarovaný do podoby klobouku nebo lebky (odtud i jeho název).

GYROS
Jedná se o grilované maso na špízu, které je dnes známé i v našich restaurantech nebo rychlých občerstveních. Jsou to kousky vepřového masa opékaného na rožni spolu s různou zeleninou. To se po slabé půlhodince rožnění odřezává a spolu se zeleninou se jím plní předem připravené žemle či placky.

BAKLAVA
Je typickým řeckým dezertem. Peče se z papírově tenkého těsta vyrobeného z mouky a vody, kterému se říká filo. Náplň řezů tvoří ořechy, mandle, sirup a koření.

KÁVA
Za zmínku určitě stojí výtečná řecká káva ve stylu pravé turecké kávy. Druhů kávy se podává vícero podle síly, hustoty a podle slazení. Obecně řekové používají velmi jemně mletou kávu, kterou smíchají s vodou a cukrem a vaří ji na přímém plameni ve válcovité nádobě s hubičkou zvané ?briki?. Podává se v malých šálcích. Ke každé kávě v Řecku dostanete sklenku vody. V letním období se místo horké kávy podává káva ledová tzv. frappé.


RECEPT TÝDNE
Rajčatová polévka s čočkou

1 velká cibule,1 hrnek (200 g) čočky,1 lžička olivového oleje,1 stroužek česneku, 1/4 hrnku rajčatového protlaku,2 malé sušené čili papričky,1 bobkový list, sůl a pepř dle chuti.

Cibuli nakrájíme nadrobno, čočku propláchneme ve studené vodě a necháme dobře okapat. Na rozehřátý olej přidáme cibuli a prolisovaný česnek a za stálého míchání 10 minut opékáme. Přidáme rajčatový protlak, čili papričky, bobkový list, čočku a zalijeme asi litrem vody a uvedeme do varu. Vaříme tak dlouho než čočka změkne. Nakonec vyjmeme čili papričky, bobkový list, osolíme a opepříme. Polévku podáváme s celozrnným pečivem.

DOBROU CHUŤ!


      603 530 818
odborná poradna na výživu
správné hubnutí a diety
dietolog@dietolog.cz